Максимальні суми компенсації треба було підвищувати вже давно. Гарантії "автоцивілки" не можуть компенсувати реальні затрати на ремонт після аварії. В результаті оформлення страховки перетворилось на обов'язок, виконання якого захистить від можливих штрафів, якщо "автоцивілку" перевірять співробітники поліції. Але вона не могла забезпечити стовідсотковий фінансовий захист на випадок значних пошкоджень, або ДТП з тяжкими наслідками.
"Ремонт автомобіля чи лікування внаслідок завдання шкоди здоров’ю потерпілій особі після ДТП коштують значно більше, ніж раніше, і нові ліміти страхових виплат зможуть краще покрити ці витрати. Це особливо важливо для людей, які не мають фінансових резервів на випадок непередбачених обставин. Навіть сьогодні можна покращити свій поліс Автоцивілки. А завдяки новому закону потерпілі в аваріях будуть менше відчувати фінансовий тиск у складних життєвих ситуаціях", – пояснює Віктор Шевченко, член правління страхової компанії ІНГО.
Нові умови: про що варто знати українцям
В СК "Експрес Страхування" на прохання OBOZ.UA пояснили: новий закон кардинально змінить цілу низку важливих правил. По-перше, з 2025 року виплата за Європротоколом не матиме обмежень, які існують зараз, і буде обмежуватися тільки страховою сумою, як і звичайна виплата за ОСЦПВ. Цієї суми точно вистачить на ремонт, і не потрібно хвилюватися, що його вартість перевищить максимальну суму, яку може виплатити страхова компанія.
"Тільки запам’ятайте умови: учасників ДТП повинно бути лише двоє, обидва мають мати поліси, постраждали тільки автомобілі, ДТП є контактною, обидва водії погоджуються з її обставинами й вони тверезі. Вимога про контактну ДТП є новою умовою при складанні Європротоколу. Тепер його не можна буде складати, якщо, наприклад, хтось когось підрізав – і через це авто з’їхало в кювет", – кажуть у пресслужбі компанії.
Законом також передбачено, що НБУ може встановити ліміти виплат, але це не є обов’язковим. Якщо НБУ цього не зробить, то виплати будуть здійснюватися в межах страхових сум, що діятимуть на момент укладання договору страхування
По-друге: запроваджується пряме врегулювання збитків. Тобто тепер виплати потерпілому здійснюватиме свій страховик. Компенсації будуть проводитися за спеціальною процедурою, встановленою МТСБУ. І якщо потерпілому не сподобається чи то сума виплати, чи рівень сервісу, наступного року він може обрати більш вправного страховика. Це має допомогти уникнути заниження страхових виплат.
Проте ця норма також працюватиме за певних умов: у ДТП беруть участь лише два учасники, постраждали тільки автомобілі, і потерпілий має чинний поліс ОСЦПВ. Це спростить життя автовласників, але також стимулюватиме їх змінити свій підхід до вибору страхової компанії, у якої купуватимуть поліс.
"Підхід стане більш усвідомленим, адже саме обрана ними страхова компанія не лише відшкодовуватиме збитки, але й сприятиме ремонту авто", – додають в "Експрес Страхуванні".
У компанії зазначають, що відтепер автовласникам варто звертати увагу на те, наскільки велику мережу СТО має страхова компанія. Чи готова вона запропонувати сервіс саме у їхній місцевості? Чи має повний супровід клієнта від моменту укладання договору і до повного відновлення автомобіля після страхового випадку?
По-третє, поліси стануть електронними, франшизи (частину, яку маєте сплачувати самі) скасують, а страховики будуть змушені відновлювати автомобілі на СТО до їхнього первинного стану перед ДТП. І лише у разі відмови автовласника проводити виплату на руки.
"Страховики будуть змушені відновлювати автомобілі на СТО до їхнього первинного стану перед ДТП і лише у разі відмови автовласника проводити виплату на руки. Здійснення регламентних виплат за компанії-банкрутів тепер відбуватимуться одразу після втрати останніми членства в МТСБУ. А контроль безпосередньо за діяльністю МТСБУ також буде посилено", – розповідає Олександр Завада, виконавчий директор НАСК ОРАНТА.
Як зміниться вартість автоцивілки
Страховики отримають більше можливостей вільно встановлювати тарифи. В деяких випадках це може допомогти знизити ціни, передусім Зеленої картки (за міжнародними договорами), де зараз ще діють єдині фіксовані ціни.
"В "автоцивілці" конкуренція вже присутня, адже при формуванні ціни певні діапазони давно існують. Тут ми маємо більше факторів, які штовхатимуть ціни вгору. Це і скасування франшизи та зносу, пряме врегулювання, підвищення вимог до діяльності страховиків, посередників та МТСБУ", – додає Олександр Завада.
Тож в "автоцивілці" варто очікувати зростання цін, іноді й двократного. Страховики будуть ретельно переглядати свою тарифну політику, сегментувати своїх клієнтів за значно більшою, ніж раніше, кількістю параметрів. Хороша новина: страховики зможуть пропонувати більш вигідні умови для тих, хто обережно їздить, не потрапляв в аварії.
"Індивідуальний підхід до тарифікації полісів Автоцивілки також є важливим нововведенням. Тепер водії з безаварійною історією отримуватимуть більш вигідні умови страхування, що стимулюватиме дотримання правил дорожнього руху. Такий підхід робить систему більш справедливою: водії, які їздять обережно та не потрапляють в аварії, будуть нагороджені зниженими тарифами. Водночас водії, які мають часті випадки ДТП, сплачуватимуть більше, що відповідає логіці ризикорієнтованого страхування", – розповідає Віктор Шевченко, член правління страхової компанії ІНГО.