В Україні з 1 січня 2025 року набудуть чинності багато норм закону про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСЦПВ) (законопроєкт №8300). Попередній аналогічний закон було ухвалено 20 років тому. Значна частина положень цього закону не відповідала сучасним потребам учасників ринку та не враховувала вимог ключової Директиви ЄС.

The Page запитав у страховиків, як вони оцінюють норми нового закону та їхній потенційний вплив на ринок автострахування.

Ольга Погоріла, заступниця керівника департаменту андерайтингу страхової компанії ІНГО
Новий закон має потенціал значно покращити умови страхування в Україні. Основною його метою є забезпечення більш повного відшкодування збитків потерпілим та створення кращих умов страхового покриття.
Ольга Погоріла

Одна з головних переваг закону – підвищення страхових сум, що давно назріло. Поточний ліміт у 160 тисяч гривень на пошкоджене майно є явно недостатнім для покриття збитків сучасних автомобілів. Також запроваджуються нові методики розрахунку страхового відшкодування за пошкоджене авто: рахунки СТО в більшості випадків будуть прийматися за основу виплати. Тому підвищення страхових сум – це правильний крок. Водночас під час воєнного стану підвищення сум буде незначним, що може стати проблемою в умовах інфляції. Це означає, що споживачі можуть знову вимагати вищих лімітів, коли нові суми стануть недостатніми.

Важливим аспектом нового закону є впровадження вільного ціноутворення. Це позитивна зміна, оскільки чинна система тарифікації застаріла і не відповідає сучасним реаліям. Для страховиків, які мають штат актуаріїв та андерайтерів, накопичену статистику багатьох років, – це вкрай важливе рішення. Вільне ціноутворення дозволить таким страховим компаніям точніше оцінювати ризики та встановлювати відповідні тарифи, що зробить їх більш ефективними.

Окремо слід відзначити систему прямого врегулювання, яку новий закон запроваджує як обов’язковий елемент. Замість того, щоб звертатися до страхової компанії винуватця ДТП, потерпілий автовласник може подати заяву до власної компанії, з якою він має договір страхування. Страховик, який хоче будувати довгострокові стосунки зі своїми клієнтами, зробить процес отримання відшкодування більш простим, швидким та зручним. Це і пряма вигода для автовласників, і посилення конкуренції між страховиками.

Впровадження вільного ціноутворення – вкрай важливе рішення, що дозволить страховим компаніям точніше оцінювати ризики та встановлювати відповідні тарифи.
Ольга Погоріла

Загалом, новий закон про ОСЦПВ має потенціал для покращення страхового ринку в Україні. Він сприятиме повнішому відшкодуванню збитків та створенню гнучких умов для страхування. Однак його успіх залежатиме від того, наскільки швидко та ефективно страхові компанії зможуть адаптуватися до нових вимог, а також від того, як швидко будуть збільшуватися страхові ліміти відповідно до економічних реалій.

Яцек Мейзнер, голова правління НАСК ОРАНТА

– Новий закон є частиною євроінтеграційного пакету і входить до міжнародних зобов‘язань, які країна взяла на себе, підписавши Угоду про асоціацію з ЄС. Через агресію рф його прийняття запізнилося на декілька років. Україні давно треба було підвищити страхові суми, які фактично збільшують страховий захист в 450 разів. При тому, що вартість поліса автоцивілки зросте не більше, ніж на 1 тис. грн. Але це не головне.

Поліси ОСЦПВ будуть надавати більшу захищеність. У автовласників з’явиться можливість обирати страховика не лише в момент купівлі поліса, а й під час врегулювання страхового випадку. Йдеться про так зване пряме врегулювання, яке за новим законом стане обов’язковим. Новий закон вимагатиме від страховиків провести ремонт пошкодженого транспортного засобу на СТО. Звичайно, за бажанням можна отримати страхове відшкодування у грошовій формі. Але у будь-якому разі потерпілому не доведеться докладати ні копійки з власної кишені для відновлення транспортного засобу, адже в новому законі скасовується норма щодо врахування зносу. А оскільки середній вік транспортних засобів в Україні значно перевищує 20 років, найбільшу користь від нового закону отримають власники не нових транспортних засобів.

Якщо говорити про життя та здоров‘я, то кожен потерпілий отримає додатковий фінансовий захист у розмірі 140 000 грн на одну особу, а загальний страховий ліміт становитиме 10 млн грн на один страховий випадок. Зайве говорити, наскільки важливими будуть ці додаткові фінансові гарантії для небагатої людини, яка постраждала у ДТП. Особливо це актуально для важких випадків, які вимагають тривалого лікування, протезування та облаштування життєвого простору під потреби потерпілого у разі втрати ним автономності.

Поліси ОСЦПВ будуть надавати більшу захищеність. У автовласників з’явиться можливість обирати страховика не лише в момент купівлі поліса, а й під час врегулювання страхового випадку.
Яцек Мейзнер

Все це сприятиме очищенню ринку від компаній, які надають неякісні послуги, штучно занижуючи виплати та вигадуючи неіснуючі причини для відмови у відшкодуванні. Таким чином, новий закон допоможе підвищити привабливість не тільки автоцивілки, а й страхування загалом.

icon
Підписуйся на новини
щоб бути в курсі спеціальних пропозицій та всього найцікавішого!