Перевезення вантажів у Чорному морі має ключове значення для економіки України. Через воєнні ризики цей маршрут потребує страхування. Держава вже зробила перші кроки, працюють приватні страховики, але цього недостатньо. Що про це думає бізнес і що варто зробити далі – в матеріалі журналіста РБК-Україна Дмитра Сидорова.
Значення морського коридору для економіки України є дуже важливим. Торік морський шлях забезпечив експорт 87,2 млн тонн продукції при загальному обсягу 129 млн тонн. "Тобто близько 70% експорту забезпечується морським шляхом тому, що це найбільш дешевий варіант логістики для дальніх ринків", - пояснив РБК-Україна заступник міністра економіки Андрій Телюпа.
Обстріли портової інфраструктури та міни у територіальних водах України створюють серйозні виклики для роботи морського коридору. Бізнес-рішенням для пом'якшення цих ризиків є страхування вантажів та суден. Проте, як можна в умовах повномасштабної війни застрахуватися від події, ймовірність якої досить висока, а негативний вплив – нищівний?
"Страхування з війною точно не дружить, це класичне виключення. Війна – це величезні ризики, ми ніколи не знаємо, що ця людина (Володимир Путін - ред.) придумає, яка чергова ракета прилетить. Страхування працює зі зрозумілими речами, які можна прогнозувати", - каже РБК-Україна генеральний директор Національної асоціації страховиків України Денис Ястреб.
За його словами, на початку війни українські страхові компанії не знали як правильно оцінювати воєнні ризики і визначали ціну страховки на рівні 100% від вартості майна.
"Це було мало схоже на страхування. Потім, коли з’явилася статистика, ми зрозуміли, що певне майно не повністю руйнується (внаслідок удару дроном або ракетою - ред.), ми можемо вирахувати певні відсотки і ціна страхування знижується", - пояснив Ястреб.
За його інформацією, на сьогодні вантажі у Чорному морі страхують "ІНГО", ARX, Colonnade та ряд інших. Серед реального сектору є значний запит на їх послуги.
Воєнні ризики в акваторії Чорного моря завеликі для того, щоб їх взялися страхувати лише приватні компанії на ринкових засадах. Потрібні структури, які зможуть взяти частину ризиків на себе. Особливо актуально це питання постало з виходом Росії із "зернової" угоди у липні 2023 року. Тому в листопаді 2023 року Кабмін створив спеціальний страховий механізм – "Єдність" (англ. Unity Insurance Facility).
До механізму "Єдність" був залучений пул із 14 провідних британських компаній у сфері страхування та перестрахування, наприклад, Marsh McLennan та представники найбільшого у світі ринку страховиків Lloyd’s of London. Цей пул з грудня 2023 року по грудень 2024 року здійснював страхування торгових суден, але не вантажів, а також їх перестрахування – забезпечував виплати страховим компаніям, якщо останні понесли витрати вище їх лімітів та очікуваних ризиків. Британські фінансові компанії забезпечували перший рівень механізму "Єдність" і дали можливість реалізувати страхування суден у Чорноморському коридорі.
Другий рівень – це перестрахування вже від української держави. Для цього Кабмін виділив окремі кошти на відшкодування послуг британських компаній у випадку настання страхових випадків. На початку листопада 2023 року уряд спрямував з резервного фонду держбюджету 20 млн доларів "Експортно-кредитному агентству", щоб те розмістило зазначену суму на рахунках в "Укргазбанку" та "Укрексімбанку" (в кожному по 10 млн доларів).
На ці кошти держбанки випустили акредитиви британським компаніям, які дають право отримати відшкодування від держави у випадку настання страхових випадків. Другий рівень механізму "Єдність" перебирав на себе частину ризиків британських фінансових компаній, чим забезпечував зниження вартості їх страхових послуг, а отже й фрахту торгових суден у Чорному морі.
На початку 2024 року страхувалися лише судна, які перевозили зерно. Міністерка економіки Юлія Свириденко тоді заявляла, що завдяки механізму "Єдність" ставки страхування суден на комерційному ринку знизились вдвічі. На той час для агропродукції цей показник знизився до 0,75% від вартості вантажу. З березня минулого року механізм був розширений й на інші товари – залізну руду, сталь, контейнери, електрообладнання та корми для тварин.
Страхових випадків в рамках застосування механізму "Єдність" не сталося, каже Андрій Телюпа. Проте відомі факти обстрілу українських торгових суден у Чорному морі (вересень 2024 року), порту "Південний" та Одеського порту (жовтень 2024 року), в результаті чого були пошкоджені судна, навантажені зерном. Коментуючі ці випадки, в Мінекономіки зазначили, що вони не були страховими, оскільки саме ці судна (їх власники) не приєдналися до механізму "Єдність".