Із запровадженням нового закону про обов’язкове страхування цивільної відповідальності автовласників у 2025 році Україна входить в етап системної перебудови страхового ринку. Метою реформи є підвищення фінансового захисту водіїв та вдосконалення послуг, доступних для автовласників. Це нововведення одночасно спрощує механізми отримання компенсацій та висуває до страховиків нові вимоги.
Одним із головних нововведень закону є суттєве підвищення страхових лімітів. Раніше страхові суми часто не покривали реальних витрат, що виникали під час відновлення транспортного засобу або лікування потерпілих. Сьогоднішні ціни на ремонт і медичне обслуговування значно зросли, тому потреба в підвищенні страхових виплат давно назріла.
Отже, з січня 2025-го максимальна страхова сума за шкоду життю та здоров’ю збільшиться з 320 тис. грн до 500 тис. грн; за шкоду майну — зі 160 тис. грн до 250 тис. грн. І це стане тільки першим кроком.
Із січня 2026 року, але після закінчення воєнного стану: за шкоду життю та здоров’ю — до 1 млн грн, за шкоду майну — до 2 млн грн.
Протягом 4-х років з моменту вступу України до ЄС: за шкоду життю та здоров’ю — до еквівалента від 1,3 млн євро на одного потерпілого та від 6,45 млн євро на один страховий випадок, за шкоду майну — до еквівалента від 1,3 млн євро на один страховий випадок. Для компаній це означає необхідність оновлення підходів до оцінки ризиків і тарифів. Персоналізована тарифікація на основі індивідуальної історії водіння стає новим стандартом. Наприклад, водії з безаварійним досвідом зможуть розраховувати на більш вигідні умови страхування, що робить систему справедливішою. Цей підхід, зокрема, потребує впровадження нових технологій для детального аналізу профілю клієнта.
Реформа також передбачає виплати без врахування зносу, що особливо важливо для тих, хто володіє новими або маловживаними автомобілями. Автовласники більше не зіткнуться з ситуацією, коли виплати зменшуються через зношування транспортного засобу, а сума компенсації відповідатиме реальним витратам на ремонт. Для страхового ринку це означає, що компанії повинні бути готові до більших фінансових зобов’язань, що своєю чергою змушує переосмислити підхід до тарифів і збільшити інвестиції в оперативне обслуговування клієнтів.
Пряме врегулювання збитків стане обов’язковим для всіх компаній. За новими правилами, клієнти зможуть звертатися безпосередньо до своєї страхової компанії для отримання виплат, незалежно від того, хто є винуватцем аварії. Це суттєво спрощує взаємодію і прискорює процес, що особливо важливо для клієнтів. Однак для страховиків таке нововведення вимагає технологічної оптимізації, автоматизації процесів і додаткового навчання персоналу для швидкої обробки заявок.
Механізм прямого врегулювання давно успішно працює в європейських країнах, забезпечуючи більш гнучкий і ефективний процес виплат. Українські страхові компанії зараз активно працюють над адаптацією до цих стандартів, що позитивно відобразиться на рівні клієнтського сервісу.
Ще одним елементом нового закону є обов’язковий перехід на електронні поліси, що полегшує контроль за їхньою дійсністю й мінімізує ризик підробок. Для автовласників це означає зручний доступ до документів через мобільні застосунки або онлайн-платформи, що дозволяє швидко оформити поліс і завжди мати його під рукою.
Для страховиків перехід на цифрові поліси потребує вдосконалення ІТ-систем і посилення кібербезпеки. Інвестиції у цифровізацію дозволять компаніям працювати швидше, а клієнтам — отримувати послуги без паперової тяганини, що відповідає сучасним тенденціям у страхуванні.
Новий закон передбачає, що історія водіння кожного клієнта впливатиме на розмір його страхового тарифу. Це дає змогу нагородити відповідальних водіїв знижками, що стимулює обережність на дорогах. Такий підхід також передбачає використання цифрових платформ для аналізу даних клієнтів, що дозволяє автоматично налаштовувати тарифи та забезпечувати справедливий підхід до оцінки ризиків.
Новий закон щодо страхування цивільної відповідальності автовласників відкриває перед ринком нові можливості, водночас створюючи перед страховими компаніями виклики у вигляді технологічної адаптації та оптимізації процесів. Переваги для водіїв очевидні: вищі ліміти страхових сум, прозоріші механізми компенсацій і зручний цифровий сервіс. Для страхових компаній це стимул переглянути свої підходи й модернізувати інфраструктуру, щоб надавати клієнтам послуги на рівні з європейськими стандартами.